Minimál online marketing induló vállalkozásoknak

  • 0
600 600 SPP Design

Gondolj induló vállalkozásodra egy eladó házként. Fontos a beltartalom, hogy stabil alapokon álljon, minőségi anyagokból készüljön, igényesen legyen kivitelezve stb., de kritikus kérdés a marketing, hogy eljuss a leendő vevőkhöz is: tedd vonzóvá gyönyörű képekkel, minőségi reklámanyagokat készíts (akár offline, akár online), légy elérhető online (ma már egy időpont foglalási rendszer majdnem kötelező), minél több érdeklődőt csábíts be (hirdesd meg) és végül, csapj le a vevőre.

Egy induló vállalkozás esetén lényegében ugyanezen lépéseken haladsz majd végig. Cikkünkben bemutatjuk, milyen minimum online megjelenési elvárásokat támaszt a piac egy friss vállalkozás elé és hogyan teljesítsd őket.

Nézzük először a szükséges eszközöket!

1. Arculat

Arculati elemek és használatuk (forrás: mikaelajoydesigns.com)

Alakítsd ki azt a képet a vállalkozásodról, amit minden felületen sugárzol majd az érdeklődők felé. Ennek részei a logó, a használt színek, betűtípusok. Ezeket az elemek foglalja össze az arculati kézikönyv, amit általában grafikus szakember készít, ha egyelőre erre nincs kereted, olvasd el a színek és az arculatkészítés alapjairól olvasd el cikkünket itt!

Ingyenes logó tervező oldalak: Free logo design , Looka

Ingyenes színpaletta tervezők: Colormind, Adobe

Ingyenes betűtípus pár generátor: Fontjoy, Canva

Hol fog visszaköszönni az arculatod? Online a közösségi média oldalaidon (logó, cover kép betű és szín használata), a weboldaladon (minden elem), az online hirdetéseidben (logó, forma és színvilág, betűtípus), offline a névjegyeden, mappádon stb. Fontos, hogy ezek összehangoltak legyenek és egyértelműen azonosítsanak, különben a vevőben zavart keltenek, könnyebben elfelejtenek.

Tipp: a vevőid ezzel az arculattal fogják azonosítani a márkádat, a cégedet és végeredményben téged. Csak egyszer kell megfizetni a minőséget. Fontold meg!

2. Minőségi képek

1. Saját készítésű

Ha a vállalkozásod témája engedi a saját képek használatát (termékről, üzletről stb.), ne sajnáld a pénzt, hogy néhány csodás képet készíttess, amit később fel tudsz használni az online/offline anyagaidban. A saját képek előnye, hogy jobban megismerik a terméked, az értékesítési környezetet, könnyebben odatalálnak.

2. Vágóképek

Ha letöltött vágóképekkel fogsz dolgozni (digitális szolgáltatások esetén pl.), több forrás is rendelkezésedre áll, ahonnan ingyenesen tudsz letölteni:

Pexels : akár magyar kulcsszavakkal is kereshetsz

Pixabay: hasonló oldal

Nem ingyenes stockphotókból is bőven van választék:

Shutterstock.com: képre, színre is kereshetsz, akár 10 darabos csomag vásárlással.

Adobe: képektől a fontokig mindent megtalálsz 10 ingyenes kezdőképpel.

Tipp: próbálj kevésbé népszerű és elcsépelt fotókat használni (pl egyes oldalak jelzik a képek felhasználásának gyakoriságát, ezt is tudod figyelni).

Alacsony felhasználású kép (shutterstock.com)
Magas felhasználású kép (shutterstock.com)

3. Google Cégem

Akár rendelkezel fizikai üzlettel, akár teljesen online értékesítesz, fontos, hogy az érdeklődők rád találjanak a Google segítségével. Ennek első lépése a Google Cégprofil létrehozása ide kattintva!

Kitöltendő adatok: weboldal, telefont, cím, nyitvatartás, képek.

Tipp: kövesd figyelemmel, hogy írnak-e a profilodhoz véleményeket vagy kérdéseket és reagálj megfelelően rájuk. Az érdeklődőkben bizalmat ébreszt az aktív kapcsolat, még ha panasz kerül is fel az értékelések közé.

4. Közösségi média

Célcsoportodtól függően regisztrálj egy vagy több közösségi média oldalon. Mindig hozz létre külön céges fiókot, sose keverd a magánéleteddel az üzletet. Az alábbiakban a fő közösségi média felületekről lesz szó, a teljesség igénye nélkül.

Tipp: ne regisztrálj minden felületre, gondold át, hogy melyiken aktív a célcsoportod. Ne felejtsd el, mindegyik fiókkal aktívan kell majd foglalkoznod, lehet a kevesebb több!

Egy kis segítség: melyik felületet kik és mikor használják leginkább (2021-es adatok alapján, forrás: yellowbird)

Facebook

Facebook felhasználók Magyarországon 2021

A Facebook még mindig a legtöbb felhasználóval rendelkező social media platform a világon és Magyarországon. A hazai felhasználói fiókok száma eléri a 6,75 milliót. A legaktívabb a 25-34 éves korosztály, de a 35-44, valamint a 45-54 korosztály is aktív használója a felületnek, mi több az 55-nél idősebb korosztály is nagy számban megtalálható a Facebookon.

Instagram

Instagram felhasználók Magyarországon 2021

Az Instagram folyamatosan növekvő tendenciát mutat. A felhasználói fiókok száma eléri a 2,5 milliót Magyarországon. A legaktívabb korosztály (18-24 éves korig) itt alacsonyabb, mint Facebookon, de a 25-34 éves korosztály itt is aktív. Ezen a közösségi média felületen leginkább ezt a két csoportot érjük el, bár a 35-44 éves korosztály még azért előfordul az Instagramon, de 45 év felett már jelentősen csökken a felhasználók száma.

Linkedin

Linkedin felhasználók Magyarországon 2021

A LinkedIn továbbra is az üzleti élet közösségi médiája. Elsősorban üzleti kapcsolatainkat tudjuk erősíteni, vezetőket, szakmai partnereket érünk el. A hazai felhasználói fiókok száma eléri a 1,15 milliót. A legaktívabbak korosztály hasonló a Facebookhoz (25-34 év) kor.

TikTok

TikTok felhasználók Magyarországon 2021

A Tik Tok egy erősen feltörekvő média, amit elsősorban a fiatalok használnak. A social media felületén elsősorban a 24 év alatti fiatalokat érjük el. Sokan az Instagramra posztolják ki storyként a Tik Tokon elkészített videókat, ezért átfedés lehet a felhasználók között.

Ha ez sikerült, töltsd ki az adatlapodat!

Üzleti oldal létrehozása a Facebookon

Tölts ki minél több adatot, adj hozzá kapcsolattartó gombot, ha terméket értékesítesz a Facebookon akár boltot is tudsz létrehozni. Fontos, hogy a leendő vevők tudjanak rólad, írhassanak neked és folyamatosan kommunikálj velük.

Kertészeti cég logója színpalettája és használt képek (forrás: facebook.com)

Tipp: használd az arculati elemeket! A borítóképed lehet saját kép (üzletről, termékről stb.) vagy szerkesztett kép, amely tartalmazza a szlogened, logód és színben harmonizál velük.

5. Weboldal/Webshop

Manapság elvárás, hogy minden termékről/szolgáltatásról és cégről találjanak információt online az érdeklődők. Gondolj bele, ha szerelőt kell hívnod a mosógépedhez, vagy rendelni szeretnél egy elektronikai cikket, beírod a Google keresőbe és a legmegbízhatóbbnak tűnő ajánlatok közül fogsz választani, ár, elérhetőség stb. (a neked legfontosabb jellemző) alapján. Tehát, szükséged van egy profizmust sugárzó online elérhetőségre.

Ingyenes saját weboldal készítés

Többféle online weboldal készítő felület közül választhatsz, amelyeket akár már ingyenes igénybe vehetsz (ez esetben számíts kéretlen reklámokra vagy egyéb zavaró tényezőkre) és szinte 0 technikai tudással készíthetsz weboldalt vizuális tervező segítségével online felületen keresztül. Például: Google Business, Site, Weebly, GoDaddy, Squarespace, Wix. Nézzük utóbbit példának.

Wix.com

Weboldal minták wix.com

A wix oldala angol (német, spanyol etc.) nyelven érhető el, regisztráció után már kezdheted is szerkeszteni a neked tetsző minta oldalt (templatet).

Mit kapsz ingyen?

Weboldal mintát, amit teljesen át tudsz alakítani.

Tárhelyet.

Webshopot készíthetsz.

Saját készítésű, wix alapú weboldal https://optikagyor.hu

Zavaró tényezők

A weboldalad sajátnév.wix.com címen lesz elérhető, ha szeretnél sajátnév.hu domaint használni, ez is megoldható, de ekkor már elő kell fizetned. Többféle csomagból választhatsz.

Minden (előfizetés nélküli) oldal alján meg fog jeleni a Powered by Wix lábléc.

További szolgáltatások igénybevételéért is külön kell fizetned, például, ha létrehoznál egy kapmányt, amihez szükséged lenne egy külön oldalra: akcio.sajátnév.hu, ez esetben egy külön oldalt kell létrehoznod, külön előfizetéssel. Vagy ha a feliratkozóidnak tömegesen szeretnél emailt küldeni (hírlevél), szintén plusz díjat kell fizetned.

Árak: az előfizetések havi 6 eurótól kezdődnek (ez már tartalmazza a saját domain használatát, de a reklámok eltávolítását nem).

Szakember által készített weboldal

Saját készítésű WordPress alapú weboldal: https://hosszubereki.hu/

Ha már pénzt szánsz a weboldaladra, érdemes megfontolnod, hogy megéri-e a küzdelmet az ingyenes szerkesztők használata, vagy szakemberre bízod a feladatot. Utóbbi esetben is többféle megoldás és árkategória között választhatsz. Egy egyszerű (egy oldalas, általában WordPress alapú), mai igényeknek megfelelő (mobil nézettel rendelkező) weboldalt akár napokon belül használatba vehetsz, személyes egyeztetés nélkül. Amennyiben webshopot is szeretnél, termékekkel feltöltve kaphatod kézhez, a választott domain név beállításával.

Ha specális funkciókra is szükséged van, ez esetben tényleg mélyen kell a zsebedbe nyúlni, egy egyedi fejlesztésű oldal készítése 800 ezer forinttól kezdődik.

Facebook oldal

Saját Facebook oldalunk, a weboldal mellett https://www.facebook.com/sppwebdesign

Észrevehetted, hogy több cég nem rendelkezik weboldallal, csak üzleti Facebook oldallal, ami tartalmazhat akár foglalási rendszert vagy webshopot is. Fontold meg, hogy ez a felület megfelel-e a célcsoportodnak (lásd fent) és céljaidnak. Ezen cikknek nem célja sem mellette sem ellene érvelni a Facebook oldal használatának weboldal helyett.

Előnyei:

  • Ingyenesen létrehozható.
  • Remek lehetőségeket kínál (ingyen) feliratkozók gyűjtésére, kampány készítésre egy helyen.
  • Nincs plusz költség: elkészítés, domain, tárhely, stb.
  • Készen van (dizájn), mobilra optimalizált megjelenés.
  • Sokaknak nincs ideje egy weboldal készítésére,betanulására, nem fognak SEOt optimalizálni házilag, remarketing kódokat beszúrni stb.
  • Minden jogszabálynak megfelel (adatvédelem).
  • Ingyenesen hozzáadhatsz webshopot is.

Hátránya:

  • Kész elrendezés, nem tudod módosítani.
  • Nem a tied, a Facebook kitilthat, törölheti a fiókodat (bizonyos esetekben előfordulhat, hogy nem szabályosnak ítélt hirdetés miatt nem adhatsz fel több hirdetést) stb.
  • Nincs Google optamilizálási lehetőség (a Googleban nehezen találnak meg, mivel nem tudsz kulcsszavakat beállítani, SEO optimalizálni).

Tipp: ezt a megoldást olyan kisvállalkozásoknak javasoljuk, akik helyben értékesítenek és nem okoz gondot folyamatosan (heti 2-3-szor) aktívan posztolni.

Mi legyen a weboldalon?

A weboldaladat is uralja az arculat, amiről korábban szót ejtettünk (logó, színek, betűk stb.) Mutasd be egyértelműen a termékedet/szolgáltatásaidat, add meg az elérhetőségeidet, tedd fel a csapat tagjait. Mutasd be hogyan tudják a vevők igénybe venni azokat.

Idővel tehetsz fel videót/saját képet a termékekről, írhatsz blogot (akciók, hírek, események stb.) felteheted a termékedről érkezett véleményeket (figyelj az adatvédelemre!) is.

Tipp: kövesd a jogszabályi előírásokat, töltsd fel az adat-védelmi szabályzatot, és már a telefonszám feltüntetése is kötelező!

Használd az eszközeidet!

Rendszeres aktivitás

Korábbi cikkünkben írtunk a Tartalomnaptár használatának előnyeiről. Ha lemaradtál, pótold be itt! Posztolj rendszeresen releváns tartalmakat akár közösségi média felületeden, akár blogodon.

Ne értékesíts, adj hasznos tartalmakat

Te is utálod, ha folyton vegyél ezt/azt hirdetésekkel bombáznak, ugye? Inkább adj használati tippeket, ossz meg véleményeket, mutasd be a cég életét a színfalak mögött. Tartalomnaptár cikkünk további ötleket is találsz!

E-mailek

A hasznos, nem reklám célú e-mailek ideje továbbra sem járt le, hiszen az emberek többsége e-mailben kér információt, ha érdeklődik valami iránt. A feliratkozóknak rendszeres (!) időközönként adj hasznos segítséget, újdonságokat, fontos híreket.

Gyűjt érdeklődőket (potenciális vevőket)

Ingyenes megoldások:

  • Hívd meg az ismerőseidet a közösségi média oldalad követésére.
  • Kommunikálj, kérdezz, kérj váéleményeket, stb.
  • Irányítsd az érdeklődőket a weboldaladra vagy akáér a Facebook shopodba.
  • Ingyenesen (!) letölthető anyagokkal szerezz feliratkozókat.
  • Optimalizáld weboldalad, hogy a Googleben könnyen megtaláljanak.

Fizetős hirdetések

Facebook hirdetés: tudj meg mindent az alapoktól kezdve cikkünkből ide kattintva!

Google adwords hirdetés: bővebben következő cikkünkben!

Reméljük, hogy írásunk alapján elkezded felépíteni vállalkozásod marketingjét! Következő cikkünkben a Google hirdetések használatát fogjuk bemutatni. Tarts velünk!

  • 0