Készülj fel az alábbi trendekkel a jövő évre! Nézzük, milyen változásokat mutatnak az online vásárlási szokások.
1. Az influenszerek (véleményvezérek) véleménye lassan előtérbe helyeződik a család és barátok véleményével szemben
2021-ben az értékesítők 60%-a szerint az influenszerekere épülő marketing kampányok voltak a leghatékonyabban. 2022-ben már a vásárlók (főleg a 18-24 évesek) 30%-a nyilatkozta, hogy a legfontosabb tényező a vásárlást megelőző döntésnél azinfluenszerek ajánlása volt. Ha jobban belegondolunk, ennek sok szempontból van értelme: az influenszert sokan szakterületük szakértőinek tekintik.
Például ha követek egy sminkes influenszert, nyugodtan feltételezhető, hogy többet tud a sminkről, mint a legtöbb barátom.
Viszkok Fruzsi beauty inluenszer
Követőszáma: YT – 368ezer, Insta – 353ezer, FB – 93ezer; Összesen: 814ezer
Mondhatni a hazai beauty témakör „állócsillaga”, hiszen 8 éve készít YouTube videókat, a többi felületen is szép számmal tudott követőket szerezni. Ezek mellett saját Bloggal is rendelkezik, igaz ott 2-3 havonta posztol csak.
Az e-kereskedelmi vállalkozások számára ez jelentős hír: ez azt jelenti, hogy többé nem kell egyedül a szájról szájra hagyatkoznia.
2. A Z generáció a közösségi médiában fedezi fel az új termékeket, de szeret személyesen vásárolni
A Z generáció (18-24 évesek, 1997-2012 között születtek) a leggyakrabban a közösségi médiában fedeznek fel új termékeket (71%) , ezt követik a YouTube-hirdetések (56%), a zenei streaming szolgáltatások hirdetései (55%) és az internetes keresések. (50%). Fontos nagyjából, hogy a résztvevők fele történetbejegyzésen keresztül szeretne megismerni egy terméket. Ezt követi a rövid formátumú videó (42%), majd egy hírfolyam-bejegyzés (42%). Fontos, hogy a megkérdezettek 73%-a (a Z generáció 55%-a) inkább boltban vette volna meg a terméket, nem online.
Ha ők a célcsoportod, inkább a közösségi médiára összpontosíts a fizetett hirdetések (Google Ads) helyett, amikor új érdeklődőket keresel a termékednek.
3. Az Y (1981-1996 között születtek) és X (35-54 évesek) generáció tagjai számára az internetes keresés és a kiskereskedelmi üzletek az új termékek felfedezésének helyszíne
Ha az Y (millenáris) demográfiai csoportot célzod meg, érdemes fontolóra venni a fizetett hirdetések és egy erős SEO-stratégia kihasználását , hogy termékeid a vásárlók elé tárd.
Ha pedig a célközönség az X generáció (35-54 évesek), akkor a kiskereskedelmi üzletek jelentik a legnépszerűbb lehetőséget az új termékek felfedezésére és érdemes hagyományos üzletekkel együttműködnöd. Az X generáció 39%-a szintén az interneten keres új terméekekt, így érdemes egy jó SEO-ba is befektetni.
4. A mobiltelefon a legnépszerűbb eszköz az online vásárláshoz
Az internetes vásárlás során a fogyasztók nagyjából 75%-a szívesebben használja mobileszközét, szemben az asztali számítógépek 15%-ával és a táblagépek 6%-ával.
Ez azt jelenti, hogy e-kereskedelmi vállalkozásként nagyon fontos, hogy webhelyed mobilra legyen optimalizálva, és legyenek mobilra reagáló termékoldalaid.
5. Az ár mellett már egyéb fontos tényezők befolyásolják a vásárló döntését
Összességében minden generációban 70% feletti fontosságot kapott az ár, mint a legfontosabb döntési szempont. Ez nem meglepő. A minőség szintén fontos, a Z generációnál 65%-ban, Y esetén 78%-ban és X gen. esetén 82%-ban ez a második legkiemeltebb szempont a vásárlás előtt.
A Z-generáció 57%-a fontolóra veszi egy termék megvásárlását, ha a vásárlásból származó bevétel egy százalékát jótékony célra fordítják . Az Y gen. 55%-a szívesebben vásárol olyan terméket, amelyről erős vélemények vannak. Az X gen. tagjai közül 62% értékeli, hogy egy márka körül aktív közösség áll-e. Ezeket tehát szintén ajánlott figyelembe venni az egyes célcsoportoknál.
6. A vásárlók egyre többet vásárolnak online
Ez valóban nem újdonság, viszont miután a pandémia jelentősen növelte az arányt, érdekes, hogy nem esett vissza azóta sem. Felmérések szerint a fogyasztók 67%-a szerint az online vásárlásainak száma megnövekedett a világjárvány kezdete óta és 27%-uk pedig azt mondta, hogy ez jelentősen megnőtt a korábbihoz képest. A fogyasztók 46%-a már csak online intézi ünnepi bevásárlásait.
Szakértők szerint a hagyományos üzleteknek sem kell üzleti modellt váltani, viszont minden márkának javasolt kialakítani és erősíteni az online jelenlétét.
7. A személyre szabás, a vásárlói vélemények és a közösségi élmények jelentősen növeli a vásárlási kedvet
A Stackla jelentése szerint az emberek 72%-a állítja, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol egy márkától, ha az folyamatosan személyre szabottabb élményt nyújt számukra. Például az olyan hírlevelek, amik tartalmazzák a feliratkozó nevét, nagyobb figyelmet kapnak, mint amik nem. Fontos még a leendő vásárlók számára a többi vevő által generált tartalom is, amely növeli a bizalmat a termék iránt. A fogyasztók 58%-a vásárlás nélkül hagyta el az e-kereskedelmi üzletet, mert az oldal nem tartalmazott vásárlói véleményeket vagy fényképeket. A jelentés szerint a fogyasztók 61%-a lojálisabb lenne, és nagyobb valószínűséggel vásárolna egy márkától, ha meghívnák őket egy ügyfeleknek szóló közösségbe.
A fentiek alapján mit jósolnak nekünk 2023-ra?
- A vásárláshoz használt mobilhasználat továbbra is uralja az e-kereskedelmi ágazatot . 2018-ban a teljes e-kereskedelmi értékesítés 63,5%-át tette ki, 2020-ban pedig 70,4%-ra ugrott. 2022-ben a fogyasztók nagyjából 75%-a preferálta mobileszközeit, ami azt sugallja, hogy továbbra is a mobilértékesítések dominálnak majd az e-kereskedelemben.
- A TikTok és más rövid formátumú videóplatformok egyre népszerűbbek lesznek a hirdetők körében .2023-ban több hirdető csatlakozik majd a TikTok-hoz és további hirdetőket is láthatunk majd más platformokon, például az Instagram Stories-on, mivel egyre inkább a rövid formátumú videó válik a legnépszerűbbé.
- Az Influencer iparág tovább fog növekedni, és továbbra is az egyik legnépszerűbb út marad a közönségükkel kapcsolatba lépni kívánó márkák számára . Az influencer marketing gyorsan nőtt az elmúlt néhány évben – a 2016-os 1,7 milliárd dollárról 2020-ban 9,7 milliárd dollárra, 2021-ben pedig 13,8 milliárd dollárra. Manapság a Z és a millenáris generáció nem a hírességek ajánlásait figyeli vagy barátokhoz fordul, hanem az influencereket követi.
- A potenciális ügyfél és az eladó közötti kapcsolat kialakítása egyre fontosabb. 2022-ben átlagosan 2-4 interakció történt vásárlás előtt az eladó és a vevő között, amelyek 2-4 fő csatornán zajlottak (pl. e-mail, közösségi média, SMS, élő chat stb.). A tendencia emelkedő, egyre több személyes kapcsolatra lesz szükség az értékesítés előtt, érdemes minél több kommunikációs lehetőséget ajánlani az érdeklődőknek.
- Az értékesítés személyre szabálya egyre kritikusabb tényező lesz, látható, hogy már nem alkalmazható egy értékesítési forgatókönyv minden vevőre, hiszen mások az igényeik, problémáik stb. A szakemberek negyede szerint ez a legnagyobb horderejű változás jelenleg az e-kereskedelemben.
Köszönjük, hogy elolvastad cikkünket, reméljük hasznos infókat szereztél jövő évi marketing teved kialakításához.
Cikkünk forrásai: https://youtube.blog.hu/2019/04/12/7_magyar_beauty_influencer_akit_erdemes_kovetni, https://blog.hubspot.com/marketing/shopping-trends, https://www.junglescout.com/consumer-trends/, https://stackla.com/resources/reports/post-pandemic-shifts-in-consumer-shopping-habits-authenticity-personalization-and-the-power-of-ugc/, https://blog.hubspot.com/marketing/online-buyer-behavior-data