Kétségtelen, hogy a színek kiválasztásának kulcsszerepe van a vállalkozás életében. A logótól a weboldalon keresztül a közösségi média hirdetéseken át a kirakatig vagy a munkatársaid egyenruhájáig minden felületen magadat, a márkádat, a termékedet akarod eladni, amihez szükséges, hogy felismerjenek és emlékezzenek rád. Rengeteg szakirodalom és tanulmány foglalkozik a színek pszichológiájával, amiből kiemeltünk néhány részletet, amik segítenek megérteni, miért is kell a kommunikációd kialakítása előtt (!) létrehoznod az arculatodat.
A márka színe a piacon
A színek többet elárulnaka vásárlóknak mint gondolnád!
A termék színe 60-80%-ban befolyásolja a vásárló vásárlási döntését.
Egy potenciális vásárló 90 másodperc alatt képes megítélni egy terméket. Ennek az ítéletnek az eredménye pedig nagyrészt (60-90%-ban) a színen alapszik.
Az emberek 80%-a a színek alapján ismeri fel a termékeket, márkákat. Magenta – mire gondoltál?:)
Mit üzennek a színek?
Minden szín más reakciót vált ki az emberből. A színek két fő kategóriába sorolhatók: meleg és hideg. A meleg színek általában az energiához kapcsolódnak, míg a hideg színek a nyugalomhoz és a biztonsághoz. De hogyan hatnak ránk az alábbi színek, és mit jelent ez? Íme egy áttekintés.
Piros
A piros szenvedélyes és zsigeri reakciót vált ki. Ez egy olyan szín, amely növeli a pulzusszámot, felgyorsítja a légzést, és általában energiával, izgalommal és szenvedéllyel társul. Ez az egyik figyelemfelkeltő szín, ugyanakkor provokatív és izgató is lehet.
Üzenet: agresszív, energikus, provokatív, figyelemfelkeltő, szenvedélyes
Példák: Coca-Cola, Vodafone, Virgin, Pinterest, TED.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_636320b982d04182a270597282392102~mv2.png/v1/fill/w_925,h_203,al_c,q_90/410078_636320b982d04182a270597282392102~mv2.webp)
Lila
A lila egy kifinomult, mégis titokzatos szín. A jogdíjjal és az eleganciával való kapcsolata miatt általában magasabb kategóriás termékekkel használják. A lila titokzatos eleme a spiritualitáshoz is kapcsolódik, és varázslatos elemet hozhat a márkaépítésbe.
Üzenet: jogdíj, kifinomultság, nosztalgia, titokzatosság, spiritualitás
Példák: Wizz Air, Fedex, Syfy.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_ee9666f286ff41fb888c4fae51069727~mv2.png/v1/fill/w_925,h_243,al_c,q_90/410078_ee9666f286ff41fb888c4fae51069727~mv2.webp)
Kék
A kék a legnépszerűbb színválaszték a legnépszerűbb márkák számára. Úgy gondolják, hogy megnyugtatja az embereket, mivel az égre és az óceánra emlékezteti őket. A kék a bizalommal, a biztonsággal és az önbizalommal is társul, amelyek nagyszerű kombinációt alkotnak azon márkák számára, amelyek ezeket az elemeket az üzenetükben szeretnék megjeleníteni.
Üzenet: megbízható, megbízható, biztonságos, felelősségteljes, magabiztos
Példák: Facebook, Ford, Samsung, Skype, OralB.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_4eb439a02fcd4c75b4e0e8718f228cbb~mv2.png/v1/fill/w_925,h_253,al_c,q_90/410078_4eb439a02fcd4c75b4e0e8718f228cbb~mv2.webp)
Zöld
A zöld szín a nyugalom, a biztonság és a frissesség szinonimája. Különféle árnyalatai egyedi márkaidentitást teremthetnek cége számára. A zöldet általában az egészséggel, valamint a béke és a nyugalom érzésével társítják.
Üzenet: Gazdagság, egészség, presztízs, nyugalom, nagylelkűség, biztonság
Példák: CIB, OTP, Spotify, Fradi, Heineken.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_be4b1ac64d8841f8a010ad3a54159312~mv2.png/v1/fill/w_925,h_236,al_c,q_90/410078_be4b1ac64d8841f8a010ad3a54159312~mv2.webp)
Sárga
A sárga olyan márkák kedvelt színválasztéka, amelyek a pozitivitás érzését szeretnék kiváltani identitásukban. A különböző árnyékain lévő nappal társítása reményt és optimizmust hoz. A sárga a többi szín közül is kiemelkedik, ami kreatívvá és vonzóvá teszi a sárga márkaidentitást.
Üzenet: pozitivitás, fény, melegség, motiváció, kreativitás, boldogság
Példák: McDonalds, Lays, Nesquik, IKEA, Shell.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_0d4118a4e0ce4304a3b72fdb68e793ad~mv2.png/v1/fill/w_925,h_247,al_c,q_90/410078_0d4118a4e0ce4304a3b72fdb68e793ad~mv2.webp)
Narancssárga
A narancssárga ideális színválasztás olyan márkák számára, amelyek a sárga optimizmusát és fényességét, valamint a vörös szenvedélyét és energiáját szeretnék ötvözni. Ez egy kreatív és vidám szín, amely barátságos és kalandos érzést vált ki.
Üzenet: vitalitás, vidám, játékos, dús, lendületes
Példák: Firefox, Amazon, Harley Davidson, ING.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_4a463268e6354476b543b20a7987a6b9~mv2.png/v1/fill/w_925,h_221,al_c,q_90/410078_4a463268e6354476b543b20a7987a6b9~mv2.webp)
Barna
A barna a földi egyszerűséget képviseli, és általában inkább a stabilitást és az erőt tükrözi. Egyszerűsége megnyugtató, és olyan márkák kedvelik, amelyek klasszikusak és megbízhatóak akarnak lenni, anélkül, hogy merész mozdulatokat tennének. A barna a földhöz kötődik, és a szennyeződésekre is emlékeztetheti az embereket, ezért óvatosan kell használni, különösen, ha egy márka fő színeként tűnik ki.
Üzenet: földszerű, természetes, leegyszerűsített, tartós, megnyugtató
Példák: Frei Cafe, Nespresso, UPS.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_7b1ab7d865bd4e4481bb59c199176142~mv2.jpg/v1/fill/w_925,h_165,al_c,lg_1,q_90/410078_7b1ab7d865bd4e4481bb59c199176142~mv2.webp)
Fekete
A fekete egy másik népszerű színváltozat a márkák számára, és általában az egyik legklasszikusabb lehetőség. Egyszerre klasszikus és kifinomult, és kiemelheti a márkaidentitást. Úgy tűnik, tökéletesen működik a luxustermékekkel, ötvözi a klasszikus és erőteljes elemeket. A fekete az egyik olyan szín, amely másokkal kombinálható, hogy erősebb érzést keltsen anélkül, hogy elveszítené a klasszikus vonzerejét.
Üzenet: Presztízs, érték, időtlenség, kifinomultság, erő
Példák: Chanel, Armani, Gucci
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_c0f1aa573302470e8912411e51b114d1~mv2.jpg/v1/fill/w_925,h_250,al_c,q_90/410078_c0f1aa573302470e8912411e51b114d1~mv2.webp)
Fehér
A fehér az egyszerűséget, a tisztaságot és a tisztaságot is jelképezi. Ez a három rendkívül népszerűvé teszi az egészségügyben, a takarítóiparban, de a gyerekekkel kapcsolatos vállalkozásokban is. A fehér a bizalom érzését is kihozhatja azáltal, hogy megérinti a tisztaságot és az egyszerűséget.
Üzenet: tiszta, nemes, tiszta, puha
Nagy márkák (top 100 brands) színei
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_cc7d591ec1f8439aa87b3a72bd2cf413~mv2.png/v1/fill/w_450,h_236,al_c,q_90/410078_cc7d591ec1f8439aa87b3a72bd2cf413~mv2.webp)
Úgy tűnik, hogy a kék a nyerő szín, mivel a 100 legjobb márka 33%-ában szerepel. A piros a második, mivel a márkák 29%-ában megjelenik, a fekete vagy szürkeárnyalatos pedig a harmadik legnépszerűbb választás 28%-kal. Végül 13% használ sárgát vagy aranyat.
Az érdekes az, hogy a 100 legjobb márka 95%-a csak egy vagy két színt használ. Ez azzal magyarázható, hogy megpróbálják fenntartani a következetességüket azáltal, hogy egyszerűek maradnak a márkaépítésben. Sőt, a szöveg sok ilyen márka számára nem fontos, mivel csak 41%-uk helyezte el a logójukban.
Szín választás lépései
1. Ismerd meg a színek hatásainak alapjait (ezt röviden fent megtettük).
2. Azonosítsd a márkád lényegét (személyiségét)!
Ez valóban összetett feladat, de egy csomó kérdés megválaszolásával közelebb kerülhetsz a megoldáshoz…
Mik a márkád fő tulajdonságai? Ezzel a márkád fő személyiségjegyét határozod meg, ami az alapszín kiválasztásánál lesz kritikus. Komoly vagy inspiráló? Modern vagy klasszikus? stb.
3. Ismerd meg a célközönséged!
Például, ha gyermekkönyvet készítesz, igaz, hogy a gyerek fogja olvasni, de a szülők/család veszi le a polcról. Mi a márka célja? A termékeddel/szolgáltatásoddal a vásárlóid boldogabbak, gazdagabbak, okosabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?
4. Ismerd meg a versenytársaidat!
Főleg a színeiket. Ha megvizsgálod az iparágad szereplőit, a neked megfelelő színekhez is közelebb kerülhetsz.
Példák
![](https://spp.hu/wp-content/uploads/2022/07/image-1.webp)
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_240ef25966a444c6afe51898f2b17622~mv2.png/v1/fill/w_450,h_244,al_c,q_90/410078_240ef25966a444c6afe51898f2b17622~mv2.webp)
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_69be6e122ea2456dbe18f69e92a7a907~mv2.png/v1/fill/w_450,h_244,al_c,q_90/410078_69be6e122ea2456dbe18f69e92a7a907~mv2.webp)
Például sok étterem választja a meleg színeket, amelyek felkeltik a figyelmet és étvágyat keltenek, mint például a piros, a narancs és a sárga. Más élelmiszermárkák a zöldet választják a táplálkozással és a jóléttel való kapcsolat elősegítésére, vagy a kéket és a rózsaszínt az édességek és desszertek számára.
Az egészség és wellness piaci szereplők gyakran a kék színt választják a tisztaság, a megbízhatóság és a felelősség jelzésére. További népszerű lehetőségek a zöld, amely a természetet és az egészségességet képviseli, valamint a narancs, amely vitalitást és energiát ébreszt.
A technológiai vállalatok leggyakrabban a kék színt választják, ami a bizalmat, az intelligenciát és a hatékonyságot szimbolizálja. További színek a narancssárga, amely barátságos és optimista, valamint a lila, amely a minőséget és a kreativitást jelenti.
5. Válassz színt!
Az arculati színséma általában 1-4 színt tartalmaz, akkor is, ha ugyanazon szín több árnyalatát tervezed használni. Ezek lesznek az alap szín (base) a fő üzenetedet tükrözze, a márkád legdominánsabb tulajdonságát, a kiemelő szín (accent) és a semleges szín (leginkább háttér).
Többféle módon választhatod ki a színeidet:
A. 1 alapszín és néhány semleges árnyalat
A Netflix vagy a Spotify például egyetlen világos, domináns márkaszíne van, amelyet néhány földelő semleges színnel egészítettek ki. A hatás feltűnő, hatékony és emlékezetes.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_bd56d7c841cc49b394516c0a5572e6d7~mv2.png/v1/fill/w_450,h_144,al_c,q_90/410078_bd56d7c841cc49b394516c0a5572e6d7~mv2.webp)
B. 1 alapszín és 1-2 hasonló szín
Ahogy a PayPal vagy a Mastercard esetében is látható, az analóg színsémák nagyon kellemesek a szemnek.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_4411be7dfc1545b6b1e61e568ea7b825~mv2.png/v1/fill/w_450,h_143,al_c,q_90/410078_4411be7dfc1545b6b1e61e568ea7b825~mv2.webp)
C. 1 alapszín és egy kontrasztos kiemelő szín
A kontrasztos kiemelő szín elősegítheti a népszerűséget és kiválóan alkalmas a CTA-k (gombok) és a statisztikák (infografika) kiemelésére. Például: Pepsi, Visa, HubSpot.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_fefda1fd001842e3a6c238dbe595c409~mv2.png/v1/fill/w_450,h_141,al_c,q_90/410078_fefda1fd001842e3a6c238dbe595c409~mv2.webp)
D. 1 alapszín és 3-5 ugyanolyan élénk szín
Ez a fajta színséma szórakoztatóvá és megközelíthetővé teheti márkáját, ami különösen jól illik infografikákhoz és egyéb látványelemekhez. Például: Ebay, Google, Asana, NBC, Microsoft, Olympia játékok.
![](https://static.wixstatic.com/media/410078_35064f6b16df4658b53b6b73ae464e84~mv2.png/v1/fill/w_450,h_110,al_c,q_90/410078_35064f6b16df4658b53b6b73ae464e84~mv2.webp)
6. Ellenőrizd a döntésed!
A választott szín(ek) passzolnak a tevékenységedhez?
Ha több színt választottál harmonizálnak egymással?
Minden felületen jól néz ki (nem csak online, nyomtatott felületen is)?
Milyen érzéseket vált ki a választásod (teszteld az ismerősökön)?
Tetszik a célközönségnek (teszteld a célcsoporton)?
Ha nemzetközi piacon dolgozol, ellenőrizd, hogy a helyi kultúrával és szokásokkal nem ütközik-e (például Kínában a zöld a hűtlenség színe, a fekete szerencsétlen szín, mivel sötétségre utal).
7. Csak következetesen!
Ha mindez sikerült, rögzítsd a színeid kódját és ügyelj arra, hogy következetesen használd. Erre szolgál általában az arculati kézikönyv is, amely meghatározza, hogy a logó (színek, betűk, írott és nyomtatott anyagok stb.) milyen formában használhatók és hogyan nem. Ne felejtsd el, a cél az, hogy a színeidet a márkáddal azonosítsák és felismerjenek, emlékezzenek rá hosszútávon is.
Kérd szakember segítségét! Grafikus csapatunk rendelkezésedre áll!
Végül néhány érdekesség a férfiak és nők színhasználatáról
Férfiak kedvenc színei: 57% kék, 14% zöld, 7% piros.
Nők kedvenc színei: 35% kék, 23% lila, 14% zöld.
Férfiak „nemszeretem” színei: 27% barna, 22% lila, 22% narancssárga.
Nők „nemszeretem” színei: 33% narancssárga, 20% barna, 17% szürke.
„Olcsó” színek: 26% narancssárga, 22% citromsárga, 13% barna.
A férfiak jobban szeretik a harsány, a nők a lágy színeket
A férfiak jobban szeretik az akromatikus színeket, mint a nők: fekete, fehér, szürke árnyalatai
A férfiak a „sötétített” (shades), a nők a „világosított” (tints) színeket kedvelik jobban
(Cikkünk forrásai: Pinterest, wix.com, venngage.com, 99designs.com, google.com)