Színek és arculat

  • 0
Színek szerepe az arculatban
450 244 SPP Webdesign

Kétségtelen, hogy a színek kiválasztásának kulcsszerepe van a vállalkozás életében. A logótól a weboldalon keresztül a közösségi média hirdetéseken át a kirakatig vagy a munkatársaid egyenruhájáig minden felületen magadat, a márkádat, a termékedet akarod eladni, amihez szükséges, hogy felismerjenek és emlékezzenek rád. Rengeteg szakirodalom és tanulmány foglalkozik a színek pszichológiájával, amiből kiemeltünk néhány részletet, amik segítenek megérteni, miért is kell a kommunikációd kialakítása előtt (!) létrehoznod az arculatodat.

A márka színe a piacon

A színek többet elárulnaka vásárlóknak mint gondolnád!

A termék színe 60-80%-ban befolyásolja a vásárló vásárlási döntését.

Egy potenciális vásárló 90 másodperc alatt képes megítélni egy terméket. Ennek az ítéletnek az eredménye pedig nagyrészt (60-90%-ban) a színen alapszik.

Az emberek 80%-a a színek alapján ismeri fel a termékeket, márkákat. Magenta – mire gondoltál?:)

Mit üzennek a színek?

Minden szín más reakciót vált ki az emberből. A színek két fő kategóriába sorolhatók: meleg és hideg. A meleg színek általában az energiához kapcsolódnak, míg a hideg színek a nyugalomhoz és a biztonsághoz. De hogyan hatnak ránk az alábbi színek, és mit jelent ez? Íme egy áttekintés.

Piros

A piros szenvedélyes és zsigeri reakciót vált ki. Ez egy olyan szín, amely növeli a pulzusszámot, felgyorsítja a légzést, és általában energiával, izgalommal és szenvedéllyel társul. Ez az egyik figyelemfelkeltő szín, ugyanakkor provokatív és izgató is lehet.

Üzenet: agresszív, energikus, provokatív, figyelemfelkeltő, szenvedélyes

Példák: Coca-Cola, Vodafone, Virgin, Pinterest, TED.

Piros logók

Lila

A lila egy kifinomult, mégis titokzatos szín. A jogdíjjal és az eleganciával való kapcsolata miatt általában magasabb kategóriás termékekkel használják. A lila titokzatos eleme a spiritualitáshoz is kapcsolódik, és varázslatos elemet hozhat a márkaépítésbe.

Üzenet: jogdíj, kifinomultság, nosztalgia, titokzatosság, spiritualitás

Példák: Wizz Air, Fedex, Syfy.

Lila logók

Kék

A kék a legnépszerűbb színválaszték a legnépszerűbb márkák számára. Úgy gondolják, hogy megnyugtatja az embereket, mivel az égre és az óceánra emlékezteti őket. A kék a bizalommal, a biztonsággal és az önbizalommal is társul, amelyek nagyszerű kombinációt alkotnak azon márkák számára, amelyek ezeket az elemeket az üzenetükben szeretnék megjeleníteni.

Üzenet: megbízható, megbízható, biztonságos, felelősségteljes, magabiztos

Példák: Facebook, Ford, Samsung, Skype, OralB.

Kék logók

Zöld

A zöld szín a nyugalom, a biztonság és a frissesség szinonimája. Különféle árnyalatai egyedi márkaidentitást teremthetnek cége számára. A zöldet általában az egészséggel, valamint a béke és a nyugalom érzésével társítják.

Üzenet: Gazdagság, egészség, presztízs, nyugalom, nagylelkűség, biztonság

Példák: CIB, OTP, Spotify, Fradi, Heineken.

Zöld logók

Sárga

A sárga olyan márkák kedvelt színválasztéka, amelyek a pozitivitás érzését szeretnék kiváltani identitásukban. A különböző árnyékain lévő nappal társítása reményt és optimizmust hoz. A sárga a többi szín közül is kiemelkedik, ami kreatívvá és vonzóvá teszi a sárga márkaidentitást.

Üzenet: pozitivitás, fény, melegség, motiváció, kreativitás, boldogság

Példák: McDonalds, Lays, Nesquik, IKEA, Shell.

Sárga logók

Narancssárga

A narancssárga ideális színválasztás olyan márkák számára, amelyek a sárga optimizmusát és fényességét, valamint a vörös szenvedélyét és energiáját szeretnék ötvözni. Ez egy kreatív és vidám szín, amely barátságos és kalandos érzést vált ki.

Üzenet: vitalitás, vidám, játékos, dús, lendületes

Példák: Firefox, Amazon, Harley Davidson, ING.

Narancs logók

Barna

A barna a földi egyszerűséget képviseli, és általában inkább a stabilitást és az erőt tükrözi. Egyszerűsége megnyugtató, és olyan márkák kedvelik, amelyek klasszikusak és megbízhatóak akarnak lenni, anélkül, hogy merész mozdulatokat tennének. A barna a földhöz kötődik, és a szennyeződésekre is emlékeztetheti az embereket, ezért óvatosan kell használni, különösen, ha egy márka fő színeként tűnik ki.

Üzenet: földszerű, természetes, leegyszerűsített, tartós, megnyugtató

Példák: Frei Cafe, Nespresso, UPS.

Barna logók

Fekete

A fekete egy másik népszerű színváltozat a márkák számára, és általában az egyik legklasszikusabb lehetőség. Egyszerre klasszikus és kifinomult, és kiemelheti a márkaidentitást. Úgy tűnik, tökéletesen működik a luxustermékekkel, ötvözi a klasszikus és erőteljes elemeket. A fekete az egyik olyan szín, amely másokkal kombinálható, hogy erősebb érzést keltsen anélkül, hogy elveszítené a klasszikus vonzerejét.

Üzenet: Presztízs, érték, időtlenség, kifinomultság, erő

Példák: Chanel, Armani, Gucci

Fekete logók

Fehér

A fehér az egyszerűséget, a tisztaságot és a tisztaságot is jelképezi. Ez a három rendkívül népszerűvé teszi az egészségügyben, a takarítóiparban, de a gyerekekkel kapcsolatos vállalkozásokban is. A fehér a bizalom érzését is kihozhatja azáltal, hogy megérinti a tisztaságot és az egyszerűséget.

Üzenet: tiszta, nemes, tiszta, puha

Nagy márkák (top 100 brands) színei

Shell logó fejlődése

Úgy tűnik, hogy a kék a nyerő szín, mivel a 100 legjobb márka 33%-ában szerepel. A piros a második, mivel a márkák 29%-ában megjelenik, a fekete vagy szürkeárnyalatos pedig a harmadik legnépszerűbb választás 28%-kal. Végül 13% használ sárgát vagy aranyat.

Az érdekes az, hogy a 100 legjobb márka 95%-a csak egy vagy két színt használ. Ez azzal magyarázható, hogy megpróbálják fenntartani a következetességüket azáltal, hogy egyszerűek maradnak a márkaépítésben. Sőt, a szöveg sok ilyen márka számára nem fontos, mivel csak 41%-uk helyezte el a logójukban.

Szín választás lépései

1. Ismerd meg a színek hatásainak alapjait (ezt röviden fent megtettük).

2. Azonosítsd a márkád lényegét (személyiségét)!

Ez valóban összetett feladat, de egy csomó kérdés megválaszolásával közelebb kerülhetsz a megoldáshoz…

Mik a márkád fő tulajdonságai? Ezzel a márkád fő személyiségjegyét határozod meg, ami az alapszín kiválasztásánál lesz kritikus. Komoly vagy inspiráló? Modern vagy klasszikus? stb.

3. Ismerd meg a célközönséged!

Például, ha gyermekkönyvet készítesz, igaz, hogy a gyerek fogja olvasni, de a szülők/család veszi le a polcról. Mi a márka célja? A termékeddel/szolgáltatásoddal a vásárlóid boldogabbak, gazdagabbak, okosabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?

4. Ismerd meg a versenytársaidat!

Főleg a színeiket. Ha megvizsgálod az iparágad szereplőit, a neked megfelelő színekhez is közelebb kerülhetsz.

Példák

Éttermek gyakori színválasztása
Wellness szolgáltatók gyakori színválasztása
Tech cégek gyakori színválasztása

Például sok étterem választja a meleg színeket, amelyek felkeltik a figyelmet és étvágyat keltenek, mint például a piros, a narancs és a sárga. Más élelmiszermárkák a zöldet választják a táplálkozással és a jóléttel való kapcsolat elősegítésére, vagy a kéket és a rózsaszínt az édességek és desszertek számára.

Az egészség és wellness piaci szereplők gyakran a kék színt választják a tisztaság, a megbízhatóság és a felelősség jelzésére. További népszerű lehetőségek a zöld, amely a természetet és az egészségességet képviseli, valamint a narancs, amely vitalitást és energiát ébreszt.

A technológiai vállalatok leggyakrabban a kék színt választják, ami a bizalmat, az intelligenciát és a hatékonyságot szimbolizálja. További színek a narancssárga, amely barátságos és optimista, valamint a lila, amely a minőséget és a kreativitást jelenti.

5. Válassz színt!

Az arculati színséma általában 1-4 színt tartalmaz, akkor is, ha ugyanazon szín több árnyalatát tervezed használni. Ezek lesznek az alap szín (base) a fő üzenetedet tükrözze, a márkád legdominánsabb tulajdonságát, a kiemelő szín (accent) és a semleges szín (leginkább háttér).

Többféle módon választhatod ki a színeidet:

A. 1 alapszín és néhány semleges árnyalat

A Netflix vagy a Spotify például egyetlen világos, domináns márkaszíne van, amelyet néhány földelő semleges színnel egészítettek ki. A hatás feltűnő, hatékony és emlékezetes.

1 alap szín + semleges árnyalatok

B. 1 alapszín és 1-2 hasonló szín

Ahogy a PayPal vagy a Mastercard esetében is látható, az analóg színsémák nagyon kellemesek a szemnek.

1 alapszín + analóg színei

C. 1 alapszín és egy kontrasztos kiemelő szín

A kontrasztos kiemelő szín elősegítheti a népszerűséget és kiválóan alkalmas a CTA-k (gombok) és a statisztikák (infografika) kiemelésére. Például: Pepsi, Visa, HubSpot.

1 alapszín + kontrasztos kiemelő szín

D. 1 alapszín és 3-5 ugyanolyan élénk szín

Ez a fajta színséma szórakoztatóvá és megközelíthetővé teheti márkáját, ami különösen jól illik infografikákhoz és egyéb látványelemekhez. Például: Ebay, Google, Asana, NBC, Microsoft, Olympia játékok.

1 alapszín + 3-5 élénk kiemelő szín

6. Ellenőrizd a döntésed!

A választott szín(ek) passzolnak a tevékenységedhez?

Ha több színt választottál harmonizálnak egymással?

Minden felületen jól néz ki (nem csak online, nyomtatott felületen is)?

Milyen érzéseket vált ki a választásod (teszteld az ismerősökön)?

Tetszik a célközönségnek (teszteld a célcsoporton)?

Ha nemzetközi piacon dolgozol, ellenőrizd, hogy a helyi kultúrával és szokásokkal nem ütközik-e (például Kínában a zöld a hűtlenség színe, a fekete szerencsétlen szín, mivel sötétségre utal).

7. Csak következetesen!

Ha mindez sikerült, rögzítsd a színeid kódját és ügyelj arra, hogy következetesen használd. Erre szolgál általában az arculati kézikönyv is, amely meghatározza, hogy a logó (színek, betűk, írott és nyomtatott anyagok stb.) milyen formában használhatók és hogyan nem. Ne felejtsd el, a cél az, hogy a színeidet a márkáddal azonosítsák és felismerjenek, emlékezzenek rá hosszútávon is.

Kérd szakember segítségét! Grafikus csapatunk rendelkezésedre áll!

Végül néhány érdekesség a férfiak és nők színhasználatáról

Férfiak kedvenc színei: 57% kék, 14% zöld, 7% piros.

Nők kedvenc színei: 35% kék, 23% lila, 14% zöld.

Férfiak „nemszeretem” színei: 27% barna, 22% lila, 22% narancssárga.

Nők „nemszeretem” színei: 33% narancssárga, 20% barna, 17% szürke.

„Olcsó” színek: 26% narancssárga, 22% citromsárga, 13% barna.

A férfiak jobban szeretik a harsány, a nők a lágy színeket

A férfiak jobban szeretik az akromatikus színeket, mint a nők: fekete, fehér, szürke árnyalatai

A férfiak a „sötétített” (shades), a nők a „világosított” (tints) színeket kedvelik jobban

(Cikkünk forrásai: Pinterest, wix.com, venngage.com, 99designs.com, google.com)

  • 0